Nem hagyhatjuk szó nélkül, ha itthon minden második ember így hal meg! | Elite Clinic

Nem hagyhatjuk szó nélkül, ha itthon minden második ember így hal meg!

Szív- és érrendszer kezelés, kardiológiai szűrővizsgálat Debrecenben A világon évente több mint 17 millió ember veszti életét szív- és érrendszeri betegségek következtében. Ez a halálesetek 29 százalékát teszi ki. Napjainkban Magyarországon az elhalálozások több mint felét, pontosabban 54 százalékát okozzák effajta problémák.  A két adatot összevetve látható: hazánkban majdnem kétszer akkora valószínűséggel válhatunk a szív- és érrendszeri betegségek áldozatává

A szívbetegségek leggyakoribb formái között találkozhatunk keringési elégtelenségekkel, gyulladásos betegségekkel, vérellátási, ingerképzési zavarokkal, veleszületett és szerzett szívhibákkal, vérnyomás problémákkal, artériás és vénás betegségekkel. A szív- és érrendszeri betegségek többsége megelőzhető vagy kezelhető lenne életmódváltással vagy gyógyszeres kezeléssel. A megelőzésre fordított figyelem fontosabb, mint valaha. Már a várandósság idején nagyban befolyásolja a magzat életét, szív- és érrendszerének egészségét az anya által folytatott életvitel. A szívbetegségek szempontjából a legnagyobb kockázati tényező a terhesség során dohányzás és alkoholfogyasztás, valamint az anyát érő vírusos betegségek, ionizáló sugárzás (pl. röntgen) és a gyógyszerek szedése.

Az emberek életmódja szintén nagy hatást gyakorol a betegségek kiváltó okaira. Az elváltozások egyaránt lehetnek a dohányzás, az elhízás, a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a magas koleszterin következtében jelentkező érszűkület és a stressz következményei. A gondos odafigyelés, aktív életvitel, egészséges étrend, fennálló betegségeink rendszeres kezelése és a káros szenvedélyek elhagyása jelentős életminőség javító tényezőként szolgálhat. Az egyik legnagyobb problémát mégis az jelenti, ha nem fordítunk kellő figyelmet a szűrővizsgálatok szükségességére. Ebben kereshetjük az egyik legfőbb okát annak, hogy országunkban előforduló szív- és érrendszeri betegségek nagyban meghaladják a világátlagot. Fontos tisztában lennünk azzal, hogy nagyon sok betegségnek a kezdeti, még kezelhető stádiumában nincsenek tapasztalható tünetei, de ezek korai felismerése adja a legjobb esélyeket a túlélésre és a későbbiekben a teljes értékű élet folytatására. A rendszeres szív- és érrendszeri vizsgálatok és a kardiovaszkuláris rizikófaktorok kardiológiai szűrés által történő felismerése tehát életmentő lehet, azonban a legfrissebb felmérések szerint a magyar lakosság nem fordít erre kellő figyelmet, s csak a szívbetegség tüneteinek megjelenésével fordul kardiológushoz. Éppen ezért a kockázatos egészségügyi helyzetben lévő páciensek aránya közelít a kardiológiai vizsgálatokon megjelenők 50 százalékához, akik a rendszeres kezelés elmulasztásával már fokozottan ki vannak téve a néhány éven belül bekövetkező szívinfarktus és stroke bekövetkeztének.

Az országban a fejlettséghez mért indokolatlanul magas halálozási arány a nem megfelelő életvitel folytatása mellett abban is keresendő, hogy a baj bekövetkeztekor nagyon gyakran nem kerülnek elég hamar szakértői kezekbe az emberek. Ez a tényező nemcsak a felépülési, de a túlélési esélyeket is mérhetetlenül alacsonyra redukálja. Az ok abban is keresendő, hogy nincs megfelelő számú kardiológiai központ, ahol a betegek időben a megfelelő szakmai és infrastrukturális körülmények között történő ellátásban és utógondozásban részesülnének. Ezen a helyzeten igyekszik segíteni az Elite Clinic magán kardiológiai részlegének megnyitásával.