Ekcéma | Elite Clinic

Ekcéma

Az ekcéma tünetei, okai, fajtái és kezelése

Az ekcéma, a bőr gyulladásával, viszketésével, vörösödésével, hólyagosodásával, hámlásával, váladékozásával eltérő mértékben járó, elhúzódó, gyakran visszatérő, nem fertőző bőrbetegség. A leggyakrabban végtagokon fordul elő, de ez ekcéma egyes fajtái fejbőrön, arcon, fülön is előfordulhatnak.

Az ekcéma tünetei
Az ekcéma tünetei közé tartoznak a kipirosodott, viszkető bőr, az apró hólyagok. Az ekcémás bőr a vakarás következtében könnyen sebes lesz. Ha elmarad az ekcéma kezelése, a bőr tartósan pirossá, gyulladttá válik és végül utcakőszerűen megvastagszik.

Az ekcéma okai
Az ekcémának lehetnek irritatív és allergiás okai is, egyaránt kiválthatják környezeti hatások (pl. pollen, állatszőr és fém allergia, vegyszerek, kozmetikai szerek hatása) és szerepet játszhat a kialakulásában az ekcémára való veleszületett hajlam, ekkor az ekcéma tünetei már egészen fiatal korban megjelennek. Az ekcéma kialakulását baktériumok vagy gombák elszaporodása is okozhatja.

Az ekcéma kezelése
Az ekcémának számos fajtája létezik, típusonként eltérő kezelést igényelnek, de általában bőrgyógyász szaktanácsadását igénylik. Az ekcéma ellen a legjobb megelőzés a bőr hidratálása, a kiváltó tényezők kerülése. Tüneti kezelésként helyi gyulladáscsökkentő krémek, illetve viszketéscsillapító gyógyszerek adhatóak.

Az ekcéma fajtái

• Atópiás ekcéma: Az atópiás ekcéma esetén a bőrbetegség megjelenése jellemzően öröklött allergiás hajlamnak köszönhető, és már csecsemőkorban jelentkezhet.
  • Csecsemőkori atópiás ekcéma: A csecsemőkori ekcéma gyakran az atópiás ekcéma egyik formájaként jelenik meg, tünetei már néhány hetes kortól egészen a gyermek első néhány életévéig jelentkezhetnek, jellemzően a fejbőrön és arcon jelentkező viszkető kiütések, nedvedzés, és hólyagok formájában. A tünetek enyhítésére szakorvos rövid ideig használható szteroidos ekcéma krémet írhat fel, de a legnagyobb hangsúlyt a csecsemők testápolására helyezik.
  • Gyermekkori ekcéma: Gyermekkorban az atopiás ekcéma nedvedző formából egyre inkább szárazzá válik, és döntően a nagy hajlatokra (könyök, térd) lokalizálódik. Az ekcéma oka a faggyúmirigyek faggyútermelésének lecsökkenése, amelynek következtében az szárazzá, repedezetté válik és folyamatos hámlás, viszkető érzés alakul ki. A kiszáradás miatti ekcéma kezelése során fontos a bőr regenerálása, zsírtartalmának biztosítása krémek segítségével. Kerülendő a bőrt szárító készítmények használata.
  • Szeborreás ekcéma: A fejbőr ekcéma e fajtája csecsemőknél gyakran fordul elő. Klinikailag nehéz egyértelmű különbséget tenni a szeborreás ekcéma és az atópiás ekcéma között. Tünetei a fejbőrön és arcon megjelenő kiütések és a zsíros, sárgás színű lerakódások. Felnőtteknél az ekcéma tünete a korpás, viszkető, olykor gyulladt fejbőr. A szeborreás ekcéma kezelése otthon is megoldható speciális samponnal és ekcéma krémmel, de gyakran nem is igényel speciális kezelést. Intenzív, zavaró tünetek esetén érdemes meglátogatni egy bőrgyógyász szakorvost.
  • Kontakt ekcéma: Az ekcéma kivált oka valamilyen, a bőrrel érintkező anyag, például vegyszer, fém vagy kozmetikum. A tünetek az érintkezést követő néhány napban jelentkeznek jellemzően bőrpír, duzzanat, hólyagok formájában és akár heteken keresztül is jelen lehetnek. Megszűntetésükhöz szükség lehet allergia vizsgálatra a kiváltó ok feltárásához, majd a kiváltó ok eltávolítása után általában szakorvos által előírt gyógyszerek, gyulladáscsökkentő kenőcsök, ecsetelők alkalmazására van szükség.
  • Dyshidrosis: A dyshidrosis vagy diszhidrotikus ekcéma az ekcéma kézen és lábon előforduló formája. Az apró hólyagok és a gyulladás a dyshidrosis esetében leginkább a tenyéren és talpakon fordulnak elő. A diszhidrotikus ekcéma kezelése nehéz, ugyanis a bőrgyulladásos tünetek gyakran visszatérhetnek. Ekcéma elleni krémmel, gyógyszeres kezeléssel (antibiotikus, gombaellenes szerek) szüntethető meg.
  • Nummularis ekcéma: Gyulladt, hámló, vörös, jellegzetesen körkörös alakú  hólyagos bőrelváltozások jellemzik. Leginkább idősödő korban alakul ki.