Csípőprotézis műtét | Elite Clinic

Csípőprotézis műtét

Gyorsmenü: Az egészséges csípőízület működése | A csípőfájdalom okai | A csípőprotézis műtét (TEP) Csípőprotézis műtét után

Ha a gyógyszerek, az életmód változtatások és a segédeszközök használata nem csökkentik megfelelően a panaszait és nem lehet ezekkel a módszerekkel megfelelő életminőséget elérni, akkor érdemes megfontolni a csípőprotézis műtétet. A csípőprotézis műtét biztonságos és hatékony eljárás, amely enyhítheti fájdalmait, fokozhatja a mozgást, és elősegítheti a normális, mindennapi tevékenységek végzését és élvezetét. A csípőprotézis műtét az egyik legsikeresebb műtét az egész orvostudományban. Az 1960-as évek eleje óta az ízületprotézis műtéti technikáinak és technológiájának fejlesztése jelentősen megnövelte a csípőprotézisek hatékonyságát.

Anatómia

A csípőízület az emberi test egyik legnagyobb ízülete. Szabad ízületnek nevezzük, amelyben az ízületi fej (combfej) az ízületi vápában (acetabulum) minden ízányban szabadon elmozdulhat. A mindennapokban a gépészetben ismert gömbcsukló áll hozzá a legközelebb. A combfej és az acetabulum csontfelületeit ízületi porcok borítják, egy sima szövet, amely befedi a csontok végét és lehetővé teszi számukra a könnyű és fájdalmatlan mozgást. A csípőízületet erős tok veszi körbe, ebbe szalagok sugároznak be, ezek is segítik helyén tartani az ízületet. A tokot szinoviális membránnak nevezett vékony hártya burkolja. Egészséges csípőnél ez a membrán kis mennyiségű folyadékot képez, amely keni a porcot és szinte minden súrlódást kiküszöböl a csípő mozgása során.

Egészséges és kopott csípőízület közti különbség

A csípőfájdalom leggyakoribb okai

Az idült (krónikus) csípőfájdalom leggyakoribb oka az ízületi kopása és az ezzel összefüggő gyulladás. Az artózis (ízületi kopás) lehet egyértelmű kiváltó ok nélküli, de a reumás ízületi gyulladás, ízületbe hatoló törések vagy combnyaktörés utáni is kialakulhat.

• Elsődleges artózis
    Ez az életkorral összefüggő "kopás". Általában 50 éves vagy annál idősebb embereknél fordul elő, és gyakran olyan egyéneknél, akiknek családi kórtörténetében is szerepel. A csípő csontjait befedő porc elkopik. A csontok ezután egymáshoz dörzsölődve csípőfájdalmat és merevséget okoznak. Az artózis a csípő gyermekkori fejlődésének szabálytalanságai is okozhatják vagy felgyorsíthatják.
  • Rheumatoid arthritis
    Ez egy autoimmun betegség, amelyben a szinoviális membrán gyullad és megvastagszik. Ez a krónikus gyulladás károsíthatja a porcokat, fájdalomhoz és merevséghez vezethet. A rheumatoid arthritis a leggyakoribb típusú rendellenességcsoport, amelyet "gyulladásos ízületi gyulladásnak" neveznek.
  • Posztraumás artózis
    Ez csípő sérülést vagy törést követhet. A porc károsodhat, és idővel csípőfájdalomhoz és -merevséghez vezethet.
  • Combfej elhalás
    Ez bekövetkezhet közvertlenül ismert kiváltó ok nélkül, de kialakulhat a csípő sérülése, például ficam vagy törés után is. A combfej keringésének zavara miatt a csont elhalhat, ezt osteonecrosisnak nevezzük, néha "avaszkuláris nekrózisnak.  A keringés hiánya miatt a csont élő sejtjei elhalnak és az élettelen gerendázat egy idő múlva összeroskad, ami nagy fájdalommal jár.
  • Gyermekkori csípőbetegség
    Annak ellenére, hogy manapság a gyermekkori csípőbetegségeket jellemzően sikeresen kezelik, az élet későbbi szakaszaiban mégis kialakulhat artrózis.

A csípőprotézis műtét általános bemutatása

A totál csípőprotézis beültetés során (amelyet TEP műtétnek is neveznek) a sérült csontot és porcot eltávolítjuk és „műízülettel” (protézis komponensekkel) helyettesítjük. Az érintett combfejet eltávolítjuk, és egy fémszárral helyettesítjük, amelyet a combcsont velőüregében rögzítünk. A femorális szár lehet cementes vagy cement nélküli technikával rögzített. Fém vagy kerámia fej kerül a szár felső részére. Ez a protézisfej helyettesíti a sérült combfejet, amelyet eltávolítottunk.

Az medencecsontból (acetabulum) a beteg porcfelületet és csontot eltávolítjuk, és fém (titán) csészével (vápával) helyettesítjük. Az vápa helyben tartásához néha csavarokat vagy cementet is használhatunk. Műanyag, kerámia vagy fém betétet helyezünk a fém vápába ami megteremti  sima csúszó felületet amiben a protézisfej mozogni tud. Mivel ez a szerkezet kopó-mozgó alkatrészeket tartalmaz, alapvető az, hogy minél jobb minőségű és minél tartósabb anyagokból készüljenek ezek a komponensek.

Az Elite Clinic Magánklinikán csak a legkorszerűbb – ugyanakkor már bizonyított - implantátumokat használjuk a csípőprotézis beültetése során, az alapvető választásunk a cement nélküli technika kerámia-polietilén kopópárral, amit a műtét közben is tudunk változtatni ha a körülmények ezt diktálják.

Mikor kell a csípő protézis beültetésére gondolni?

A csípőprotézis szerkezeti felépítése

A csípőprotézis beültetése nem életmentő műtét.  A döntést mindig Önnek kell meghoznia. A helyes döntés meghozatalában minden segítséget megkap tőlünk. Csípőprotézis beültetést általában olyan esetben érdemes végezni, ha

• a csípőfájdalom korlátozza a mindennapi életvitelt, például a járást vagy a hajlítást
  • a csípőfájdalom pihenés közben is folytatódik, akár nappal, akár éjszaka
  • a fájdalmat nem tudjuk sem fájdalomcsillapó, sem gyulladáscsökkentő gyógyszerekkel, sem pedig fizikoterápiával vagy segédeszközök használatával megfelelően csillapítani.

Műtét előtti kivizsgálás

Az ortopédiai betegvizsgálat több részből áll.

• Kórtörténet: Az ortopéd sebész információkat gyűjt általános egészségi állapotáról, és kérdéseket tesz fel a csípőfájdalma mértékéről és arról, hogy ez milyen hatással van a mindennapi tevékenységek elvégzésére.
  • Fizikális vizsgálat: Ez fel fogja mérni a csípő mozgásterjedelmét, erejét és tengelyállását is.
  • Röntgen: Ezek a képek segítenek meghatározni a csípő károsodásának vagy deformitásának mértékét.
  • Egyéb vizsgálatok: Esetenként más vizsgálatokra, például mágneses rezonancia képalkotásra (MRI) is szükség lehet a csípőízületet alkotó csontok és lágyrészek állapotának meghatározásához.

Döntéshozatal

A helyes döntés meghozásához ismernie kell a kockázatokat is. Az ortopéd sebész mindig részletesen elmagyarázza a csípőprotézis beültetés lehetséges kockázatait és szövődményeit, beleértve azokat, amelyek magához a műtéthez kapcsolódnak, és azokat is, amelyek idővel a műtét után jelentkezhetnek. Soha ne habozzon feltenni pontosító kérdéseket, ha valamit nem ért. Minél többet tud, annál jobban tudja kezelni azokat a változásokat, amelyeket a műtét okoz az életében. Fontos tényező annak megértése is, hogy az eljárás mire képes és mire nem.

Csípőprotézis műtét utáni életvitel

A legtöbb csípőprotézis műtéten áteső embernél drámai mértékben csökkenti a csípőfájdalmat, és jelentősen javítja képességét a mindennapi élet közös tevékenységeinek végrehajtására. Normál használat és aktivitás esetén minden csípőprotézis feje és foglalata közötti anyag (a betét) kopni kezd. A túlzott aktivitás vagy a túlsúly felgyorsíthatja ezt a normális kopást, és a csípőprotézis kilazulását és fájdalmassá válását okozhatja. Ezért általában nem tanácsoljuk a túlzott aktivitást úgy mint futás, kocogás, ugrás vagy más nagy energiájú (ún. hight impact) sporttevékenység.

A csípőprotézis beültetés után szabadon lehet gyalogolni, úszni (gyorúszás lábtempóval), vezetni, túrázni, kerékpározni, táncolni és egyéb alacsony energiájú (ún. low impact) sportokat végezni. Megfelelő életmód módosítással a csípőprotézisek hosszú évekig fognak szolgálni.

Dr. Rybaltovszki Henrik

Közel 15 éve foglalkozik mozgásszervi betegségek gyógyításával. Fő érdeklődési területe az ortopédia és traumatológia körében a térdízület sérülései, azok artroszkópos sebészeti kezelése.

Leggyakrabban a térd- és csípőízületi sérüléseket, elváltozásokat gyógyítja. Foglalkozik a mozgásszervi betegségek saját vér ( PRP) módszerrel történő kezelésével is.

Tisztelt Eliteclinic!
Megszeretném köszönni a legjobb ellátást, és a csodálatos végeredményt :)
Kettő műtéten is átestem ( mellnagyobbítás, és orrplasztika) ... mind a kettő megváltoztatta az életemet, és ezt Önöknek köszönhetem (illetve a legprecízebb kezű Dr. Úrnak) :)
Az életem teljesmértékben megváltozott!
És bebizonyosodott, hogy az ár egyenesenarányos a Minőséggel!
Mindenkinek csak ajánlani tudom!
Ha változtatni szeretnél a külsődön, hogy elégedetten nézz a tükörbe nap, mint nap, akkor a legjobb helyen... csak is az ő kezeik között... ;)
Nekem sikerült!
És Tisztaszívből köszönöm Önöknek!
Tisztelettel,
Kiss Virág